Materiały dydaktyczne

Lekcja 1

Poznajemy robota mBot

Klasa I-III Klasa IV-VI Klasa VII-VIII

Zapoznamy się ze środowiskiem mBlock. Stworzymy prosty program do zdalnego sterowania robotem.

Pobierz scenariusz
Lekcja 2

Program do zdalnego sterowania robotem

Klasa I-III Klasa IV-VI Klasa VII-VIII

Zapoznanie uczniów ze środowiskiem mBlock. Stworzenie prostego programu do zdalnego
sterowania robotem.

Pobierz scenariusz Pobierz programy przykładowe
Lekcja 3

Jak powstają kolory – diody LED RGB

Klasa I-III Klasa IV-VI Klasa VII-VIII

Eksperymenty z kolorami i dźwiękiem. Wykorzystanie zintegrowanych z mBotem diod LED RGB oraz głośnika. Programowanie efektów świetlnych i dźwiękowych na przykładzie policyjnego radiowozu.

Pobierz scenariusz Pobierz programy przykładowe
Lekcja 4

Autonomiczny robot – misja na Marsie

Klasa I-III Klasa IV-VI Klasa VII-VIII

Stworzenie programu sterującego robotem, umożliwiającego pokonanie wyznaczonej trasy. Różne metody kontroli ruchu robota. Ćwiczenia z użyciem maty edukacyjnej.

Pobierz scenariusz Pobierz programy przykładowe
Lekcja 5

Jak roboty odnajdują drogę do celu

Klasa I-III Klasa IV-VI Klasa VII-VIII

Stworzenie programu sterującego robotem, umożliwiającego pokonanie wyznaczonej trasy z
użyciem czujnika linii. Ćwiczenia z użyciem maty edukacyjnej.

Scenariusz i programy dostępne w Pakiecie Szkolnym
Lekcja 6

mBot omija przeszkody – czujnik odległości

Klasa I-III Klasa IV-VI Klasa VII-VIII

Zapoznanie się z budową i zasadą działania ultradźwiękowego czujnika odległości. Stworzenie programów, które wykorzystają dane z czujnika odległości do wykrywania i omijania przeszkód.

Scenariusz i programy dostępne w Pakiecie Szkolnym
Lekcja 7

Czujnik odległości – bramka zliczająca

Klasa IV-VI Klasa VII-VIII

Tworzymy programy dla bramki zliczającej uczniów w klasie – różne zastosowania
ultradźwiękowego czujnika odległości.

Scenariusz i programy dostępne w Pakiecie Szkolnym
Lekcja 8

Czujnik odległości – bezdotykowy instrument

Klasa I-III Klasa IV-VI Klasa VII-VIII

Tworzymy programy dla nietypowego instrumentu muzycznego- różne zastosowania ultradźwiękowego czujnika odległości.

Scenariusz i programy dostępne w Pakiecie Szkolnym

Odcinek 1

Absolutny początek. Dowiemy się gdzie jest przód a gdzie tył robota i jak nazywają się inne ważne elementy…

Odcinek 2

Uruchamiamy robota i wykonujemy programy demonstracyjne. Sterujemy robotem przy pomocy pilota IR i aplikacji na telefon.

odcinek 3

Instalujemy i konfigurujemy oprogramowanie mBlock zgodne ze Scratch 2.0. Łączymy się z robotem przewodowo i bezprzewodowo.

Odcinek 4

Poznajemy instrukcje sterujące ruchem robota mBot i piszemy pierwszy program w mBlock/Scratch.

Odcinek 5

Tworzymy programy które pozwolą robotowi mBot skręcać w dowolnym kierunku. Napiszemy program do sterowania ruchem mBota przy pomocy klawiatury komputera.

Odcinek 6

Pokazujemy jak sprawdzać stany czujników w programie i jak używać czujnika odległości z zestawu mBot.

odcinek 7

Jak zrobić robota jeżdżącego po linii? Analizujemy pracę czujnika linii w trybie Scratch i Arduino i piszemy program dla robota podążającego z linią.

odcinek 8

Omawiamy sposoby wykorzystania diod LED RGB i głośniczka i czujnika światła wbudowanych w mBota. Pokazujemy jak zaprogramować własne funkcje obsługi pilota i przesyłać komunikaty pomiędzy robotami.

Czarnoksiężnik z Krainy Oz

Scenariusze lekcji stworzone na bazie klasycznej powieści „Czanoksiężnik z Krainy Oz”, z wykorzystaniem robotów mBot, które grają rolę… Dorotki:) Oprócz kodowania robotów uczniowie programują także animacje wzbogacone o dialogi nagrane w języku obcym przez dzieci.

Źródło: #SuperKoderzy

Zobacz scenariusz

mBot na zajęciach z informatyki

Scenariusze z wykorzystaniem robota mBot stworzone przez nauczycielki Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 17 w Kielcach w ramach „Świętokrzyskiej Akademii Młodych Informatyków”.

Żródło: ZSO nr 17 w Kielcach

Zobacz scenariusz

Kids maker rocks with the robots

Pierwsze kroki z robotem mBot. 12 scenariuszy  wprowadzających w świat programowania  w środowisku mBlock (j. angielski).

Źródło: Makeblock

Zobacz scenariusz

The Mars Adventure of Mark

16 scenariuszy dla robota mBot Ranger, od montażu robota do wykorzystania zaawansowanych czujników. Środowisko programistyczne mBlock (j. angielski)

Źródło: Makeblock

Zobacz scenariusz